Ez történt a webáruházak háza táján 2018-ben

A hazai e-kereskedelmet kifejezetten pozitív hangulat jellemzi, ami elsősorban annak tudható be, hogy a szektor évente közel 20 százalékot képes nőni, ráadásul a követkető ötéves ciklusra is dinamikus növekedést várhatunk. 

Az e-kereskedők igyekeznek kihasználni a webáruházak iránti érdeklődést; hétből hat shop növelni tudta a bevételeit 2018-ban. Visszatekintünk, mi határozta meg az előző évet…

 

Továbbra is példaértékű a hazai e-kereskedelem teljesítménye. Az éves 18 százalék körüli növekedés messze megelőzi az európai átlagot, ráadásul a CEE régió országai között is előkelőnek mondható. E-kereskedelmi menedzserek összefoglalója alapján továbbra is az átlagos megrendelési érték és a vásárlási gyakoriság húzza felfelé az összesített mutatókat, ugyanakkor még mindig meghatározó a vásárlói bázis éves növekedési is. Ez utóbbi törvényszerűen lassulni fog, ugyanakkor még jelentős a tartalék a hazai közösségben. Ebből adódóan kijelenthető, hogy az e-kereskedelmet a következő öt évben is jelentős növekedés fogja jellemezni.

 

A 2018-as esztendő a legnagyobb webáruházak folyamatos árversenyétől volt hangos. Gyakorlatilag nem telt el hét, hogy a nagy áruházak ne hirdetettek volna leárazást vagy gyártói kampányt. A kis forgalommal rendelkező online boltok természetesen az esélytelenek nyugalmával dőlhettek hátra, hiszen nekik esélyük sincs versenyre kelni a gyártók és beszállítók által támogatott nagy webáruházakkal. A közepes forgalommal és közepes erőforrásokkal rendelkező online áruházak azonban kacérkodhatnak a gondolattal, hogy megméretnek a legnagyobbakkal.

 

Számukra nem veszélytelen a játék, hiszen a saját leárazásaikat finanszírozniuk kell, ami csak abban az esetben váltható profitra, ha a megnövekedett forgalomnak köszönhetően képesek visszatérő vásárlókra szert tenni. Nem véletlen, hogy a közepes webáruházak is csupán egy-egy termékkategória esetén bocsátkoznak nagyobb árversenybe.

 

Változást hozott a fekete péntek néven elhíresült akció is. Míg az előző években az akció jellemzően egy napos volt, a webáruházak most igyekeztek kihasználnia benne rejlő lehetőségeket; volt olyan nagyforgalmú webpláza, amely egész novemberre fekete pénteket hirdetett, illetve sokan „csupán” háromnaposra szabták a saját leárazásaikat. Ennek köszönhetően a novemberi időszak képes volt jelentős mennyiségű költést előre hozni a karácsonyi időszakból.

 

A kedvező piaci környezet ellenére sok e-kereskedő kacérkodik a külföldi terjeszkedés gondolatával. Sokan idejekorán szeretnének lépni, másokat az erős hazai árverseny ösztönöz arra, hogy külpiacokkal biztosítsák a hosszútávú eredményeiket. A korábbi években Budapest relatív közelsége miatt Szlovákia volt a legkedveltebb célpont, illetve a nagy népességszámmal rendelkező Románia vonzotta a külpiacok iránt érdeklődő e-kereskedőket. 2018-ban egyre többen kezdtek érdeklődni a jugoszláv utódállamok; Horvátország és Szlovénia iránt. Szakértők szerint Horvátország lehet a magyar e-kereskedők legkedveltebb célpiaca.

 

Habár egyes szakmai vizsgálatok szerint a csehek mellett épp a magyar e-kereskedőket foglalkoztatja leginkább a külföldi piacnyitás, egyelőre kifejezetten kevesen sikeresek a külpiacokon. Horvátország esetében a hazai tulajdonban lévő eDigital.hr webáruházat említhetnénk; sajnos a kisebb erőforrással rendelkező online boltok számára nehézséget jelent a megfelelő termékfordítások és az ügyfélszolgálat biztosítása, ezért kevésbé hatékony terjeszkedést folytatnak.