Mennyire van elhasználódva a téligumija?

Sajnos mint minden más, használat során a téli gumi futófelülete is hajlamos a kopásra – hívják fel a figyelmet a gumibomba.hu szakemberei. Kiváltképp akkor fordul ez elő, ha nem cseréljük le időben a téli gumikat nyárira, netalán egész nyáron a télieket használtuk.

Sajnos előfordul, hogy egyesek minden évszakban téli gumit használnak. Így a téli időszakban biztosítva van számukra a kellő tapadás, de nyáron az extrém magas hőmérsékletű aszfalton rendkívül gyorsan kopnak a téli gumik. Ez gyakorlatilag oda vezet, hogy egyetlen szezon alatt olyan szinten elkophat az abroncs mintázata, hogy alkalmatlanná válik a biztonságos közlekedésre.

 

Természetesen rendeltetésszerű használat mellett is számítani kell a téli gumik kopására. Ilyenkor a kopás természetesen összehasonlíthatatlanul kisebb, mintha nyáron is használtuk volna, de a mintázat mélységének ellenőrzésére mindenképpen szükség van.

 

Téli gumi esetében a futófelület mintázatának állapota kiemelt jelentőséggel bír a biztonságos közlekedésben. Ha kopott a gumifelület, az esetben a sérülés veszélye is nagyobb; egy éles elszórt fémtárgy vagy egy útburkolati hiba is a kopott abroncs sérüléséhez vezethet. Emellett a nem megfelelő bordázattal rendelkező gumik vízkiszorítása kisebb, így megnő a felúszás veszélye. A nem megfelelő mélységű bordákkal rendelkező téli gumi tapadása sem tökéletes, így a gépkocsi irányíthatósága látja kárát.

 

Évente legalább két alkalommal szánjunk időt a téli gumi állapotának ellenőrzésének; ezt lehetőleg még ősszel, a téli szezon beállta előtt tegyük meg! Válasszunk világos, tágas, vízszintes teret, majd biztosítsuk a gépkocsi kézifékkel vagy sebességváltóval történő rögzítését! Ezt követően ütközésig tekerjük el a kormányt az egyik irányba. Így legalább az első abroncsokhoz jobban hozzáférhetünk, a hátsó esetében nem lesz ilyen segítségünk.

 

Ha ezzel elkészültünk, nekikezdhetünk az első gumiabroncsok vizsgálatának. Legyünk nagyon alaposak és mindkét oldali gumit kellő figyelemmel tanulmányozzuk! Mindenekelőtt a futófelületen található mintázat mélységét kell ellenőrizni. Ennek szabályozásáról előírás gondoskodik. Téli gumik esetében ez nem kevesebb, mint 4 milliméter. Ennek pontos mérését úgynevezett mélységmérővel tudjuk ellátni. Sajnos sokan túl nagy önbizalommal rendelkeznek a szemmértéküket illetően, aminek egy esetleges közúti ellenőrzésen látják kárát.

 

A mintázat mélységmérését különösen az első gumikon kell alapossággal végeznünk, hiszen a mai gépkocsik legtöbbje elülső kerék meghajtással rendelkezik, így az elülső gumik kopása intenzívebb. Fontos, hogy a mérést ne csak egyetlen ponton, hanem legalább 6-8 ponton végezzük el minden egyes abroncs esetében. A dolgunkat megkönnyítik az úgynevezett kopásjelzők, amelyek szemlátomást megmutatják, ha egy gumi elérte a kritikus szintet és cserére szorul. Sajnos ilyenkor nem tehetünk mást, mint új garnitúrát vásárolunk.

 

Legyünk mindig nagyon kritikusak a téli gumi kopását illetően. Amikor egy ilyen abroncs eléri a 4 milliméteres bordázati mélységet, elkezdi fokozatosan elveszíteni a tapadását. Minél tovább használjuk, annál tovább csökken a tapadás. Ha a mintázat még tovább csökken, a téli gumi tapadása már csak a száraz útviszonyok esetében nevezhető biztonságosnak. Ne kockáztassunk! Szerencsére ma már rengeteg téli gumi akcióval találkozhatunk akár a világhálón, akár a szaküzletekben – hívják fel a figyelmünket a gumis szakemberek. Nem csak kiváló minőséget vásárolhatunk, hanem kiváló árakon is tehetjük mindezt.