Vegye komolyan a futómű hiba jelzéseit!

A fűtőmű hibákat nem szabad félvállról venni! Az ilyen jellegű rendellenességek rontják a gépjármű haladási stabilitását, ami a gumiabroncsok kopásához, súlyos esetekben akár balesetbeszélyes helyzetekhez is vezethetnek. Továbbá a gépjármű fogyasztása is megnőhet, így az üzemeltetési költségek magasabbá válnak.

A rosszul beállított futómű a gépjármű számos alkatrészére plusz terhelést ró; többek között rontja a gömbfejek állapotát, rongálja a kerékcsapágyakat, a lengéscsillapítókat és a felfüggesztés bizonyos részeit is.

 

A járművek rendelkeznek bizonyos gyári beállításokkal, amelyek optimalizálják a haladást; ez magába foglalja a kerekek dőlésszögét, összetartását valamint a gördülési tulajdonságait is. Ha ezek a beállítások eltérnek a gyárilag meghatározott értékektől, az esetben problémák jelentkeznek a haladás során. Ilyenkor romlik a gépjármű stabilitása, nehezebb lesz az irányítás, illetve jelentős gumikopás lép fel. Tudni kell azonban, hogy akármilyen gondosan történt az előző alkalommal a futómű beállítása, sajnos egy nagyobb kátyú vagy útburkolati hiba elég lehet ahhoz, hogy a beállítás elmozduljon.

 

Szerencsére a fotómű hibák által okozott nagyobb kopások és rongálódások egy kis figyelemmel megelőzhetők. Mint említettük, a rosszul beállított futómű félrekoptatja a gumikat, rongálja a gömbfejeket, a kerékcsapágyakat, a lengéscsillapítókat és a felfüggesztéseket is, viszont a futómű hibáknak felismerhető jelei vannak. Lássuk, mire kell figyelnünk...

 

A futómű meghibásodás egyértelmű jeleket produkál

Sok esetben kopogó hangot hallhatunk; ez nem egyértelmű jel, hiszen akár a kormányrendszer is produkálhat hasonló tüneteket, de ha a hang egyenes úton hallható, akkor mindenképpen gyanakodhatunk a futómű hibájára. A gumiabroncsok széleinek kopása viszont egyértelműbb jel; sajnos a rosszul beállított futómű aránytalanul koptatja a gumikat, irreális terhelést ró a gumik külső oldalára, így rendkívül gyorsan használhatatlanná koptatja őket.

 

A futómű meghibásodására utalhat továbbá a kormányrázás is. Ez egy rendkívül kellemetlen tünet, ami rendszerint közepes, azaz haladó sebességnél jelentkezik. Sok esetben a fékezés alkalmával is berezonál a kormány.

 

Ha ilyen jellegű problémákat észlelünk, mindenképpen a futómű beállítás profi módon lehet az egyetlen megoldás. Az metaautoszerviz.hu szakemberei szerint évente legalább egy alkalommal el kell végezni a futómű kontroll vizsgálatát, ezzel megerőzhető a súlyosabb problémák kialakulása.

 

A futómű beállítás két fő szempont alapján történik. A beállítás egyik fő feladata a megfelelő kerékdőlés megtalálása. Szerencsére a gyártók minden esetben meghatározzák a megfelelő kerékdőlés mértékét, így a mai professzionális felszereléseknek köszönhetően kizárható az emberi pontatlanságból adódó hibák jelentkezése. Ezzel a beállítással megelőzhetjük, hogy a pontatlan kerékdőlés egyenetlen kopást és terhelést okozzon, ami további meghibásodásokhoz vezetne.

 

A kerékdőlésekről tudni kell, hogy mindkét irányban dőlhetnek, ennek függvényében az abroncs külső vagy belső peremét koptatják. Egyik sem jobb a másiknál, mindkét beállítási probléma esetében romlik a gépkocsi stabilitása és rongálódnak a futómű alkatrészei.

 

A kerékösszetartás, illetve a széttartás a fűtőművek másik jellemző hibája. Ilyenkor a két egymás mellett elhelyezkedő kerék nem párhuzamosan fut, hanem vagy egymás felé vagy szét felé. Ezek a problémák alul- vagy túlkormányzottá teszik a gépkocsit.