Dízel, benzines vagy elektromos mellett döntsünk?

Melyik típust érdemes választani, vételár és a fenntartás nehézségeinek szempontjából, és hogyan tudjuk finanszírozni az új autó beszerzését a legelőnyösebben?

Többségben a benzinesek

 

Meglehetősen megosztott a hazai autóstársadalom és a járműállomány a típus terén. Jelenleg 2018-ban 3,5 millió személyautó fut az utakon, ebből 1 millió dízel. A hibridek és az elektromos autók a fennmaradó hányadnak csak igen kicsi részét teszik ki.

 

A dízel meghajtású járművek legszembetűnőbb előnye, hogy tankolásnál több pénz marad a zsebünkben. Ám nem feltétlenül jár jól, aki csak ezt az egy kiadást nézi. A dízel járművek általában drágábban kaphatóak meg, mint benzines társaik. Akár készpénzzel, akár személyi kölcsönnel megtámogatva oldjuk meg a vételt, nagyobb induló kiadással kell számolnunk.

 

Persze, ha szabad felhasználású személyi kölcsönt veszünk igénybe - ami a jelenlegi alacsony THM-ek mellett kitűnő megoldás -, akkor kisebb tőkével is beszerezhetünk egy dízelautót, és ez a kölcsön használt járműre is fordítható. Ám a használtautó piacon is magasabb áron kelnek el a dízel járművek, mint a benzin meghajtásúak.

 

Azon is érdemes elgondolkodni, miért adnak el olyan sok több éves dízelautót.  A válasz egyszerű: az öregedő dízeltechnika karbantartása méregdrága az egyszerű szívó benzinmotorokéhoz képest.

 

A dízelmotor lényegében gázolajjal fut, ami a környezet számára nem túl jó - épp ezért a szmogriadó esetén a dízelautó tulajdonosok egy része számíthat arra, hogy BKV-val kell járnia a városban. Összességében nem véletlen, hogy erről a típusról kezdenek leszokni az autóvásárlók.

A benzines autó mellett kezd feljönni a hibrid és a tisztán elektromos megoldás. Bár ez inkább még a jövő zenéje, azért egyre többen szereznek be divatos elektromotoros autót.

Az olyan elköteleztt gyártók, mint amilyen a Volkswagen arra törekednek, hogy 5-10 éven belül a környezetbarát alternatív autó azonos árkategóriában legyen, mint a dízel.

 

A türelem töltődést terem

 

Idehaza a típus terjedése érdekében még az elektromos töltőállomások számát kell növelni, hiszen például a Balatonra lejutni egy ilyen modellel egyelőre álom. Ez a jármű ugyanis ‘rövid hatótávolságú’, egy idő után lemerül, és a sűrű töltőállomás hálózat alapfeltétele az elterjedésének.

 

 

Az olyan akadályok, minthogy 30 percig kell töltődnie az elektromos járműnek 300 km megtételéhez, sokakat megfontolásra késztetnek, mégha szívesen vennének is környezetbarát kocsit. De remélhetőleg hamarosan rengeteg ilyen modell fut majd az utcán, és zöldebbek lesznek a hazai utak.