Sikeres Fekete Pénteket zárt a hazai e-kereskedelem

Az idei Black Friday az online kereskedelem igazi ünnepnapjává lépett elő; a webáruházak mintegy kétharmada vett részt az akcióban. Sőt, sokan nem korlátozták magukat arra, hogy az akciókat egyetlen napig tartsák életben. 

A Mall.hu-nál egész novemberben Black Friday van, az Extreme Digital pedig egy héttel korábban tartotta a sajátját, majd 23-án Őrült héttel érkezett. Sokan egész héten, illetve egész héten megtartották a pénteki árazásaikat.

 

A hazai e-kereskedelem kifejezetten fejnehéz, hiszen a szektor teljes bevételének mintegy harmadát a tíz legnagyobb webáruház valósítja meg. Ez azt jelenti, hogy a maradék kétharmadon hozzávetőlegesen 15-17 ezer online áruháznak kell osztoznia.

 

A Black Friday tovább erősíti a piac koncentráltságát. A nagyok jelentős gyártói és beszállítói kapcsolatrendszerrel rendelkeznek, amelyeknek köszönhetőn jelentős mértékű leárazásokat biztosíthatnak a vásárlók számára. Sőt, a raktárkapacitásaik felhasználásával képesek kiszolgálni a megnövekedett rendelésállományt, amit a kis webáruházak aligha tudnának megtenni. A marketing gépezetük pedig képes kellő hírverést biztosítani a leárazások számára. A kis shopok számára a Black Friday sokkal inkább a piacvesztés minimalizálásról szól, mintsem a növekedésről.

 

A fokozott árverseny komoly piacalakító hatással bír, hiszen a piacvezető webáruházak versengése alapjaiban meghatározza a kisebb szereplők árképzését is. A kicsiknek nincs könnyű dolguk, hiszen kifejezetten erős árversenyben kell növelni a piac részesedésüket, ráadásul tudatában vannak annak, hogy a piac bővülésénél nagyobb ütemben kell nőniük ahhoz, hogy a fennmaradásuk biztosított legyen. Ennek azonban tagadhatatlanul van pozitív hatása is a kisebb szereplőkre nézve; a nagy árverseny megnehezíti a regionális szereplők belépését a magyar piacra, így a piac telítődése lassúbbá válhat.

 

Kifejezetten erős globalizációról beszélhetünk a kontinens e-kereskedelme kapcsán. A szakemberek szinte biztosra veszik, hogy egyre több külföldi kereskedő fog megjelenni a hazai piacon, illetve arra is számítanak, hogy a hazai e-kereskedők egyre aktívabban vesznek részt a külföldi terjeszkedésben. A külföldi áruházak szerepe már most is megkerülhetetlen a magyar e-kereskedelemben. A GKI Digital és az Árukereső közös kutatása alapján felállított tízes toplista felét a külföldi tulajdonban lévő online áruházak foglalják el: ezek a román eMAG, a cseh Alza és Mall, a brit Tesco és a német MediaMarkt.

 

A hazai e-kereskedők körében egyre gyakoribb téma a külföldi terjeszkedés lehetősége. A román és a szlovák piac mellett kifejezetten nagy fókuszt kapnak az EU tagsággal rendelkező jugoszláv utódállamok, Horvátország és Szlovénia. A két ország relatív alacsony népességszámmal rendelkezik, ezért nem kerülnek a nagy nemzetközi óriáscégek célkeresztjébe, ugyanakkor jó lehetőséget tartogatnak a magyar kereskedőcégek számára. Ennek ellenére ma még alig találunk olyan hazai szereplőt, amely piaci részesedéssel rendelkezik mindkét országban.

 

Jó példaként említhető a magyarországi piacvezetőnek számító Extreme Digital, amely a horvát (edigital.hr) és szlovén (edigital.si) piacon is stabil szereplőnek nevezhető. A cég külföldi érdekeltségei bizonyítják, hogy megfelelő exporttervvel, jó logisztikával és erős marketinggel a hazai webáruházak sikeressé válhatnak a külföldi piacokon.